Flipped klassroom – en smocka i kampen mellan instruktionism och konstruktionism

konstruktionism pedagogik måleri

Flipped classroom, online learning, MOOCs – buzzwords som florerar likt förkylningsvirus kring skolans knutar och blåser bort sekellånga sanningar. Är det så? Eller håller de gamla teorierna på att ersättas av helt nya sätt att lära ut och lära in?

Det är alltid skönt att läsa något, skrivet av någon som lyfter hander och säger ”vänta här lite nu”. Idit Harel Caperton skriver uppfriskande och förnuftigt eftertänksamt om varför – och om överhuvud taget – revolutionerande tekniker och nya metoder även revolutionerar lärandet.

Läs hennes artikel Before We Flip Classrooms, Let’s Rethink What We’re Flipping To på Edutopia’s utmärkta webbplats.

Enjoy!

Share Button

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>