E-Learning Blueprints del 3

Mottagare och andra intressenter är klara, ekonomin om inte i hamn så åtminstone med kursen utlagd. Dags att börja kratta manegen och göra klart för artisternas inträde i cirkusen. Den tredje och sista delen av eLearning Blueprints handlar om hur man skaffar sig lagom långa koppel och lagom stora morötter samt bestämmer sig för hur artisternas på bästa sätt ska blända publiken med sitt kreativa content!

Komna så här långt har mycket börjat falla på plats. Relationen med kund, arbetsgrupper och mottagare är etablerad. De viktigaste ramfaktorerna är satta och projektet begränsat innehållsmässigt och ekonomiskt.

Härnäst påbörjas arbete med innehåll, dramaturgi, pedagogik, tidsplaner samt att bygga UI/UX med fungerande nomenklatur och standarder för att tjäna tid och förhindra att det blir cirkus på riktigt.

Friskt förklarat av Dain Miller
i länken ovan – tack för lånet!

Innehåll eller content

Arbetet med innehåll tycker jag är den roligaste delen i projektet. Dels för att många, duktiga yrkesmänniskor ges chansen till samarbete för ett gemensamt toppresultat, dels för att jag lär mig så mycket – från kunder, kollegor och konsulter.

Den här delen är också den kanske mest bedrägliga eftersom slarv, ego eller fel mindset skapar hinder och fallgropar som inte visar sig förrän senare i produktionen – när det är för sent att göra något åt dem utan att projektet skadas.

Innehåll betyder mer än kunskapsmängden som mottagaren
ska ta del av. Framtagandet innebär beslut om:

– mottagarnas behov och relevansen för dem
– målen med utbildningen
– förklaringsmodeller och metaforer
– standarder och nomenklaturer
– övningar för att mäta mot utbildningsmålen

Innehållet ska förklara det
svåra – enkelt, relevant och anpassat efter mottagaren.

I arbetet med innehållet är det livsviktigt att ha tidigare arbeten med målgrupper och Personas fasttejpade på allas pannor samt de ekonomiska kalkylerna sittande på projektledarens högra axel. Annars förlorar du kontrollen över ensemblen och projektet förvandlas snabbt till roliga timmen.

Dramaturgi

Man kan säga mycket om amerikansk kommunikation men deras kännedom om drama och retorik kan ingen ta ifrån dem. There’s no business without show business – ursäkta den taffliga parafrasen men faktum är att ett innehåll är lättare att ta till sig om det presenteras på ett dramaturgiskt bra sätt än på ett dåligt. Jämför nedan!  med TED 2013.

 

 Utbildningsradion (UR) anno 1985

TED 2013

Vad lärde du dig mest av? Vilket klipp tittade du längst på?

Min bästa beskrivning av god dramaturgi är att be dig beskriva den bästa respektive sämsta läraren eller undervisningssituationen du upplevt. Lista minst tio saker som ledde till det ena eller andra resultatet så har du en god grund och tjugo gyllene regler att hålla dig till i det fortsatta arbetet.

Dramaturgin har så klart egna teorier som jag tänkte tala mer om i kommande artiklar. Dock kan jag avslöja att jag sällan använder något annat än min favvis – ingång, övergång, cliffhanger.
Vad det är? Jag sa ju att jag berättar det en annan gång!

Eller, rättare sagt – jag använde den precis.

Pedagogik

Ja jösses …

Här finns det att ta av. Skinner, Waldorf, Paiget. Dewey, Hewey eller Louie. Gubbar, gubbar och gubbar.
Min favorit är en tant som för drygt hundra år sedan skrev:

Blott den, som kan leka med barn, är också
i stånd att lära dem något.

– Ellen Kay

Vad får man ut av ovanstående? Några saker:

1. Den som inte vill lära sig, kommer inte lära sig.2. Inlärning måste vara lustfylld och reta våra sinnen.
3. Den som inte fattar de två första kommer aldrig lyckas.
4. Det här skrevs för f*n för mer än ett sekel sedan!

Relevansen för dig? Utöva din pedagogik som din bäste lärare gjorde. Lär ut som din målgrupp vill lära in.

Och gör det kul!

Tidsplaner

Tjoho. Ner i tristessens träsk igen.

Tidsplaner är så tråkigt så klockorna stannar. Och tyvärr nödvändigt. Finns massa excel-ark, appar och annat för att underlätta och övervaka.

Men roligt blir det aldrig.

Språk

Vad då språk? Det stod väl inte i uppräkningen en bit upp? Nä, jag vet – jag förutsatte att du kanske skulle hänga upp dig på formuleringen innan du läst hit ner. Förlåt, ska inte hända igen.

UI/UX, nomenklatur, metaforer, koder, språkdräkt och tonalitet är alla beståndsdelar i det språk du kommer tala med mottagaren av ditt digitala läromedel.
Språket kommunicerar information och vi människor är oerhört känsliga för hur vi vill bli tilltalade.

Förstår du vad som gör att dina mottagare lyssnar, lär och lyfter kommer du bli rik. Om inte … mindre rik.

Språket är framgångsfaktorn framför andra – lär dig tala!

Om du klivit upp på den här sista toppen och kan se ut över allt resultat du hittills presterat har du all rätt att känna dig nöjd! Är arbetet riktigt utfört har du nu en förhållandevis skön nedförsbacke att susa ner för.
Självklart finns gupp och gropar, men du har god utsikt och borde kunna upptäcka dem i god tid. Du vet när du ska bromsa och när det bara är att rulla på.

sea_view

 

Har du gillat den här artikelserien hoppas jag kunna ge dig mer inom eLearning.Har du missat de första delarna?
Misströsta icke, du finner dem här!

eLearning Blueprints del 1
eLearning Blueprints del 2

Tack för din tid – på återseende!

Share Button

Skriv en kommentar

Du kan använda följande HTML HTML:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>